Descriere
Stimați parteneri,
Structurarea conținutului sub forma unor misiuni, ce implică trezirea curiozității elevului și dezvoltarea spiritului competitiv, și ideea îndrăzneață de roller coaster, care aduce cu sine noțiuni, precum distracție, adrenalină, joc, vacanță, zâmbete, aventură, idei trăsnite, curiozitate, ar trebui să ghideze elevul spre a privi literatura altfel, spre a folosi la maximum resursele propriei imaginații, promovându-se, mai ales, libertatea de receptare a textului literar și deschiderea apetitului pentru lectură.
Pentru a încheia cu succes fiecare misiune și pentru a putea relua cursa, elevului i se propun câteva titluri din literatura română și din cea universală, din care acesta poate alege minimum unul spre lectură, urmând ca sarcinile create de noi să îl incite spre descoperirea celorlalte cărți. Fiecare capitol este bazat pe activități de pre-lectură (cele menite a stârni curiozitatea), activități de lectură (înțelegerea textului literar) și activități post-lectură (purtarea elevului dincolo de lectură, dincolo de cuvinte, prin sarcini de lucru care dezvoltă viziunea interdisciplinară și care stimulează creativitatea). Toate aceste aspecte sunt abordate mascat, sub forma unei curse ale cărei popasuri presupun rezolvarea unor sarcini de lucru formulate printr-un limbaj cât mai apropiat de al lor, crezul nostru fiind că o exprimare degajată, ușor copilăroasă, ar apropia elevul.
Pentru că știm că este extrem de important ca pe timpul vacanței de vară să se reîmprospăteze cunoștințele dobândite pe parcursul anului școlar anterior, am propus și 10 fișe de lucru, în care se urmăresc toate conținuturile programei școlare în vigoare. Pe baza unor fragmente din textele sugerate elevilor spre lectură în cadrul misiunilor, s-au formulat itemi variați - obiectivi, semiobiectivi și subiectivi – care vizează atât elementele de construcția comunicării, cât și redactarea diverselor compuneri sau tipuri de texte.
! La clasa a VII-a, fișele de lucru sunt construite pe structura subiectelor de evaluare națională. Itemii vizează doar conținuturile studiate până în clasa a șaptea inclusiv. Astfel, elevul se poate familiariza încă din timpul vacanței cu cerințele evaluării finale.
Noutate: În speranța venirii în sprijinul dumneavoastră în derularea diferitelor activități, mai ales extrașcolare, am creat și 10 fișe de proiecte, câte una pentru fiecare lună a anului școlar următor, care pot fi utile la ora de limbă și literatură română, la ora de dirigenție, în Săptămâna „Să știi mai multe, să fii mai bun!”, pentru organizarea serbărilor școlare, pentru Ziua școlii etc.
Prin urmare, scopul acestei cărți de vacanță este de a dezvălui elevului puterea cuvintelor, a imaginației, de a-l apropia de carte, de lectură, de artă într-un mod cât mai distractiv, de a păși puțin și în lumea lor și de a le șopti că literatura nu e o corvoadă, dacă știu să o vadă și altfel!