Inapoi

Hristologia si Mariologia in gandirea teologica a Sfantului Chiril al Alexandriei - Edvica Popa

Cod produs: 9786062814151
0
Brand
Universitara
Anul publicarii 2022
Numar pagini 336
Subgen Ortodoxie
Vezi toate specificatiile
PRP: 50.00 Lei
Acesta este Prețul Recomandat de Producător. Prețul de vânzare al produsului este afișat mai jos.
45.00 Lei
In Stoc
Livrare estimata: Miercuri, 10 Iul. - Vineri, 12 Iul.
Comanda prin

Descriere

Sfantul Chiril al Alexandriei este intai de toate autorul patristic definitoriu pentru hristologia ortodoxa. Niciun alt autor fie acceptat de Biserica fie contestat nu a nascut atat de multe intrebari sau nu a oferit atat de multe raspunsuri pe o tema capitala a invataturii crestine. Daca Sfantul Atanasie cel Mare a avut un rol esential in constructia dogmei trinitare Sfantul Chiril al Alexandriei este cel care a putut trece dincolo de dificultatile intelegerii umane spre sensul tuturor lucrurilor opera soteriologica a Mantuitorului Iisus Hristos. Parcurgand scrierile marelui ierarh alexandrin observam accentul pus pe complementaritatea dogmelor deodata cu fundamentul hristologic al acestor adevaruri de credinta revelate si pastrate explicitate de Biserica in vederea mantuirii. Dogmele Bisericii reprezinta expresia imanenta a gandurilor si ratiunilor transcendente existente din vesnicie in Dumnezeu sau intruparea cuvintelor dumnezeiesti privitoare la sensul si ratiunea de a fi a lumii create. Unitatea dogmelor nu este generata de vreun principiu abstract baza unitara a dogmelor nu o constituie un sistem de valori si de idei sau un rationament omenesc ci Persoana lui Hristos care uneste in Sine cerul cu pamantul creatul cu necreatul Dogmele crestine sunt multe si totusi una pentru ca Hristos e unul dar in El sunt date toate conditiile si toate mijloacele indumnezeirii noastre. Iar Persoana lui Hristos ca Fiu al lui Dumnezeu intrupat si de aceea si opera Lui porneste din Treime spre a readuce pe oameni in comuniune cu Treimea . Hristos este Adevarul Unic sau Sanul absolut al tuturor sensurilor si ratiunilor. Insa El nu este numai Ratiunea Suprema ci si Fiul Tatalui Persoana de Care Tatal Se bucura impreuna cu Duhul. In Hristos Sfanta Treime Se reveleaza drept Izvorul intreit personal al infierii noastre. Dogma hristologica face evidenta baza trinitara a tuturor adevarurilor de credinta. Particularitatile teologice ale operei Sfantului Chiril le reprezinta sinteza hristologica marcata de perspectiva soteriologica si iconomia trinitara a mantuirii. Hristocentrismul gandirii sale nu este in contrazicere cu teologia Duhului accentuarea Persoanei lui Hristos fiind concomitenta cu evidentierea intersubiectivitatii treimice atat in plan intratrinitar cat si in manifestarile iubitoare ad extra ale Tatalui prin Fiul in Duhul Sfant. Afirmarea hristocentrismului deodata cu marturisirea dimensiunii trinitare a realizarii operei de mantuire pune in evidenta caracterul triadologic al dogmelor sau il arata pe Sfantul Chiril drept depozitarul prin excelenta al mostenirii duhovnicesti si teologice a Sfantului Atanasie si a viziunii treimice de sorginte capadociana. Potrivit Sfantului Chiril Persoana ino umana a lui Hristos reprezinta temelia credintei in Sfanta Treime Intrucat a fost asezata mai inainte in noi credinta lipsita de curiozitate ca o temelie pe aceasta se cladeste asadar cunostinta care ne ridica la masura varstei lui Hristos si la barbatul desavarsit si duhovnicesc. Pentru aceasta zice si Dumnezeu undeva Iata Eu voi pune in temeliile Sionului o piatra aleasa in capul unghiului de mare pret . Caci Hristos ne este inceput si temelie spre sfintire si dreptate desigur prin credinta iar nu altfel. Fiindca asa Se salasluieste intru noi . Credinta in Sfanta Treime este punctul de plecare spre comuniunea cu Tatal in Fiul prin Sfantul Duh. Ideea de indumnezeire ca participare la viata comunionala in iubire a Sfintei Treimi constituie o alta nota dominanta a gandirii teologice a Sfantului Chiril. A fi in Dumnezeu indumnezeit inseamna a fi in comuniune adica a persista ca persoana. Comuniunea si persistenta ca persoana sunt interdependente si presupun impartasirea de Persoana Suprema sau de comuniunea desavarsita a Persoanelor Sfintei Treimi. Viata dumnezeiasca desavarsita postuleaza concomitenta plenara a unitatii de fiinta si a ersitatii Persoanelor. Baza comuniunii desavarsite o constituie unica natura dumnezeiasca sau ipostazierea aceleiasi firi in mod deplin prin primirea ei intreaga de la Tatal prin nastere si purcedere. Astfel comuniunea noastra ca persoane implica participarea prin har la natura dumnezeiasca subzistenta in Tatal Fiul si Sfantul Duh. Daca unitatea neconfundata intre Persoanele ine este asigurata de comunitatea de natura atat comuniunea cu Dumnezeu cat si cea intre noi presupune imprimarea noastra cu puterile si insusirile dumnezeiesti ale naturii intreit ipostaziate. Datorita acestui fapt subliniaza Sfantul Chiril partasia noastra la firea dumnezeiasca. Dupa caderea in pacat indumnezeirea devine si mantuire sau in omenire a unei Persoane din Sfanta Treime pentru restabilirea harica si ontologica a omului Dumnezeu Se face om pentru ca omul sa fie facut dumnezeu. In Hristos natura omeneasca ajunge la impartasirea si unirea desavarsita cu firea dumnezeiasca devenind izvorul comuniunii noastre cu Dumnezeu. O alta tema predilecta a teologiei chiriliene o reprezinta numele de Tata al lui Dumnezeu. Pe numele de Tata al lui Dumnezeu se axeaza de fapt toata teologia sa. Atat creatia cat si mantuirea sunt opera Sfintei Treimi. Prin crearea omului cat si prin recrearea mantuitoare a sa prin Fiul in Duhul Sfant Dumnezeu voieste sa si extinda iubirea Sa de Tata si in planul existential marginit al fapturilor. Prin crearea omului in Fiul Tatal isi actualizeaza iubirea de Tata fata de om pe care a gandit o din vesnicie. Iar prin activitatea rascumparatoare a Mantuitorului omul este reactualizat in pozitia de fiu sau Hristos raspunde iubirii Tatalui in chip desavarsit si ca om. La Sfantul Chiril afirmarea impreuna lucrarii creatoare si mantuitoare a Tatalui prin Fiul in Duhul Sfant este simultana expunerii prodigioase a relatiilor intratrinitare. Iar acest mod de abordare a problemelor iconomice deodata cu aspectele tainice teologice demonstreaza accentul pe care Sfantul Parinte il pune pe destinatia filiala a omului si pe fericirea intregului cosmos prin cuprinderea in iubirea Preasfintei Treimi sau pe intrepatrunderea dogmelor triadologica hristologica antropologica si cosmologica.

Specificatii

Brand Universitara
Anul publicarii 2022
Numar pagini 336
Subgen Ortodoxie

Recenzii

0
0 review-uri
5 stele ( 0)
4 stele ( 0)
3 stele ( 0)
2 stele ( 0)
1 stea ( 0)
0 review-uri
cu achizitie verificata
0%
note pozitive
Detii sau ai utilizat produsul?
Spune-ti parerea acordand o nota produsului
Acorda o nota

    Intrebari si raspunsuri

    Completeaza numele
    Completeaza adresa de email
    Completeaza intrebarea
    Lasa o intrebare si in cel mai scurt timp vei primi un raspuns

    Informatii

    TRANSPORT GRATUIT

    La comenzi de peste 300 lei

    VERIFICARE COLET

    Deschiderea coletului la livrare

    LIVRARE IN 24 H

    Livrare la nivel national

    POLITICA DE RETUR

    Retur in termen de 30 zile

    Imaginile produselor de pe site au caracter orientativ si sunt afișate cu titlu de prezentare. Depunem toate eforturile necesare pentru a ne asigura că informațiile pe care vi le oferim sunt corecte și complete, însă va rugăm să consultați întotdeauna ambalajul produsului. Producătorii pot modifica ambalajul fără o înștiințare prealabilă, astfel că nu suntem răspunzători de eventuale diferențe (culoare, formă, aspect) între imaginea afișată pe site și cea a produsului livrat.

    Aboneaza-te la newsletter pentru a primi oferte!

    CONTACT

    Sediu social: Sos. Dudesti-Pantelimon, nr. 42,Cladirea Rams Center, sector 3, Bucuresti
    Telefon 1 : 0769222200
    Telefon 2 : 0766424242
    © 2019 - 2024 Grup Dzc